سایت تجهیزات پزشکی

ارائه تمام تجهیزات پزشکی و پرتز

سایت تجهیزات پزشکی

ارائه تمام تجهیزات پزشکی و پرتز

  • ۰
  • ۰

برای انجام عمل جراحی ستون فقرات باید تمام جوانب این عمل را در نظر بگیرید . تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. این موارد عبارتند از : جراح ، زمان بهبودی ، آماده سازی قبل از عمل ، لوازم مورد نیاز.

 عمل جراحی ستون فقرات چه عوارضی را به دنبال دارد?

امروزه تعداد بسیاری عمل جراحی ستون فقرات انجام می شود  که این آمار هر ساله افزایش پیدا می کند . این عمل در اکثر مواقع هیچ عارضه ای را به دنبال ندارد . ولی مثل هر عمل جراحی دیگر گاهی این عمل هم عوارضی دارد که با حساسیت این بخش از بدن این عوارض هرچند کم قابل اهمیت می باشد.

آناتومی کاربردی ستون فقرات

ستون فقرات با قرار گرفتن تقریبا سی مهره روی هم تشکیل می شود . این مهره ها به چهار قسمت  گردنی (سرویکال)، سینه ای (توراسیک)، کمری (لومبار) و خاجی (ساکرال) تقسیم می شود.

در بین این مهره ها استوانه هایی با ارتفاع کم قرار دارد که به آنها دیسک بین مهره ای گفته می شود . که حالت ارتجاعی دارد که از ضربات شدید به مهره ها جلوگیری می کند.جز دیسک ها مهره ها به وسیله دو مفصل Fact joint  که در طرفین آنها قرار دارد متصل هستند.

در درون ستون فقرات نخاع قرار دارد که از بین تمام مهره ها عبور میکند. همچنین پرده ای بافتنی شکل به نام دورا اطراف نخاع را پوشانده است و با استفاده از مایع نخاعی Cerebrospinal fluid  CSFکه بین نخاع و پرده قرار دارد از مهره محافظت می کند.از نخاع در حین عبور از هر مهره دو عصب از طرف راست و دیگری چپ که به آنها ریشه های عصبی Nerve roots میگویند خارج می شود.

زمان مراجعه به جراح ستون فقرات برای درد کمر چه موقع است؟

قبل از هر گونه عمل جراحی معمولا پزشک درمان را از طریق دارو، فیزیوتراپی، تزریق و ورزش انجام می دهد.زمان انجام عمل جراحی به میزان درد و توانایی انجام کارهای روز مره شما و دیگر عوارض آن بستگی دارد.

تشخیص دقیق بیماری

جراحی ستون فقرات بر روى اصلاح یک ضایعه آناتومیک متمرکز است و هرگز “اکتشافی” نیست. برای بیمارانی که از کمردرد رنج می برند اما هیچ علت مشخصی ندارند، جراحی ستون فقرات توصیه نمی شود و درمان محافظه کارانه توصیه مى شود. از تست های تشخیصی (مانند ام آر آی یا دیسکوگرام) برای مشخص کردن علت درد استفاده می شود.

انتخاب جراح، مهمترین گرینه در درمان است؟

جراحی ستون فقرات معمولا یک گزینه است، به این معنی که به عنوان یک رویکرد برای افزایش توانایی عملکرد و کاهش درد محسوب می شود. پزشک می تواند عمل جراحی ستون فقرات را توصیه کند، اما انتخاب آن با شما است . فقط در موارد نادر (بیمارى هاى عصبى مانند بى اختیارى ادرار یا مدفوع) جراحی ستون فقرات ضروری است .

برای کنترل درد چه نکاتی را باید کرد؟

مدیریت مناسب درد پس از عمل جراحی ستون فقرات واقعا می تواند از نظر فیزیکی و روحی به بهبودی شما کمک کند. در کنار داروهای درد، پزشک و یا پرستاران در بیمارستان می توانند کمى به کنترل درد شما کمک کنند. به عنوان مثال، استفاده از یخ در 48 ساعت اول پس از جراحی می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، پس از 48 ساعت اول، یخ می تواند بعد از فعالیت برای کاهش ناراحتی مربوط به فعالیت استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات را  دنبال کنید

آیا بافت اسکار پس از عمل جراحی طبیعی است؟

تشکیل بافت اسکار بخشی از روند بهبودى پس از مداخله جراحی طبیعی است. بافت اسکار دارای هیچ انتهای عصبی نیست، بنابراین به ندرت دردناک است. در عوض، علت اصلی درد، چسبندگی فیبری به ریشه عصب است. از آنجایی که بافت اسکار بعد از جراحی بسیار رایج است، نقش آن در درد پس از عمل کاملا بحث برانگیز است.

اگر بعد از جراحی بافت اسکار داشته باشید، کاملا طبیعی است. با این حال، اگر درد بعد از عمل ادامه یابد، برای رسیدن به علت درد، معاینه کامل پزشکی لازم است.

برنامه های توانبخشی

شما باید برنامه توانبخشی پس از عمل جراحى را دقیق دنبال کنید. فیزیوتراپی مناسب، تمرینات کششى و تغییر شیوه زندگی (به عنوان مثال، ترک سیگار) به میزان قابل توجهی روند بهبودی شما را سریع تر مى کند و احتمال ابتلا به درد مکرر را کاهش می دهد.

برخی از مراقبت های بعد از جراحی عمل ستون فقرات

  • جهت برگشت به کار اول از جراح مغز و اعصاب خود اجازه بگیرید .
  • با کم شدن میزان درد می توانید فعالیت جنسی خودتان را داشته باشید؛ البته از حالتی که سبب بروز استرس و فشار برستون فقرات شود ، پرهیز کنید.
  • نشستن، درازکشیدن، ایستادن و راه رفتن بعد از عمل ستون فقرات حتی از همان ابتدا بلامانع هستند. بالا رفتن از پله به صورت یکی یکی اشکالی ندارد ؛ ولی بهتر است ابتدا با نظارت پزشک یا همراه بیمار باشد.
  • پنج روز اول زخم را با پانسمان بپوشانید و بعد از این مدت فقط زخم را خشک و تمیز نگه دارید .
  • استفاده از کمر بند (بریس) بسته به پزشک و نوع جراحی دارد. در جراحی هایی که نوع فیکساسیون انجام شده استفاده از کمر بند را معمولا به مدت یک تا دو ماه توصیه میکنند؛ اما در جراحی های سبک فقط روزهای اول جهت کاهش درد توصییه می شود.
  • خوابیدن بهتر است روی تشک خیلی نرم نباشد. پوزیشن خواب بسیار مهم است و بیمار باید مواظب باشد تا در حین خواب، نپیچد یا خیلی خم نشود (پوزشن جنینی) و دمر نخوابد.

مراجعه به جراح خود در صورت بروز هر یک از موارد زیر:

  • قرمزی وتورم شدید وترشح در محل عمل
  • درد شدید
  • تب ولرز مداوم
  • ضربه به ناحیه عمل یا سقوط از ارتفاع

عوارض اعمال جراحی ستون مهره را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد. آنها که در حین جراحی ایجاد میشوند و آن دسته که بعد از انجام عمل جراحی به وقوع می پیوندند.

آسیب های حین عمل جراحی ستون مهره

مهمترین آسیب هایی که در حین جراحی های ستون مهره میتوانند ایجاد شوند آسیب به ریشه های عصبی است که از نخاع خارج میگردند. بر حسب اینکه چه ریشه های عصبی آسیب میبینند علائم ایجاد شده متغیر است. وقتی اعصابی که به روده و مثانه میروند آسیب میبینند بیمار ممکن است کنترل ادرار یا مدفوع خود را از دست بدهد.

آسیب به اعصابی که به اندام های تناسلی می روند ممکن است موجب بروز اختلالاتی مانند ناتوانی جنسی در فرد شوند. آسیب به اعصاب حسی میتواند موجب بروز درد اندام و بیحسی و گزگز و مورمور شده و آسیب به اعصاب حرکتی میتواند موجب ضعف در یک یا چند عضله اندام گردد.

آسیب های عصبی مستقیم Direct injuries عبارتند از :

  • پارگی یا لاسریشن Laceration در دورا یا سخت شامه
  • فشار یا کمپرشن Compression به ریشه های عصبی و یا کوفتگی یا کانتیوژن Contusion
  • کشش یا تراکشن Traction عصب
  • کنده شدن Avulsion ریشه

از آسیب هایی که در حین جراحی به اعصاب نخاعی وارد مهمترین آسیب های غیر مستقیم Indirect injuries عبارتند از :

  • آسیب به جریان خون
  • هماتوم Hematoma

عوارض احتمالی بعد از جراحی ستون مهره چیست؟

بعضی از عوارض جراحی های ستون مهره بلافاصله بعد از جراحی دیده نشده و ممکن است بعد از گذشت چند هفته خود را نشان دهند. مهمترین این عوارض عبارتند از :

  • ادامه درد سیاتیکی
  •  هماتوم اپیدورال Epidural hematoma
  • آبسه اپیدورال Epidural abcess
  • پسودومننکوسل Pseudomeningoceleنیک طب پردیس
  • نیک طب پردیس
  • ۹۸/۰۲/۱۰
  • نیک طب پردیس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی